Kansalaisneuvonta – keskitettyä neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille

Neuvontapalvelu auttaa kansalaisia löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun nopeasti ja helposti.                                     
Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.

Kansalaisneuvonnan tehtävä on:
  • auttaa kansalaista löytämään oikea viranomainen tai viranomaisen sähköinen palvelu asiansa hoitamiseen
  • tarjota tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin (Suomi.fi, Kansalaisen asiointitili, Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu Vetuma)
  • vastata yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin

Palvelukanavat, aukioloajat ja palvelukielet

 

Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat:

  • verkkosivusto: Kansalaisneuvonta.fi
  • sähköiset yhteydenottolomakkeet: Kanslaisneuvonnan verkkosivuilta löytyy oma yhteydenottolomake, mutta jatkossa myös Suomi.fi, Asiointitilin ja Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu Vetuman yhteydenotot ohjautuvat Kansalaisneuvontaan.
  • puhelin: 0295 000
  • sähköposti: palveluneuvoja(at)kansalaisneuvonta.fi
  • tekstiviestikanava erityisryhmille, kuten puhe- ja kuulo-vammaisille – numero 13145, kysymysviestin alkuun Kn (toimii vain suomalaisissa matkapuhelinliittymissä)


Puhelinneuvonta numerossa 0295 000 palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Puhelu tai tekstiviesti maksaa vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksun. Itse palvelu on maksuton.

Lisätietoja: