Siirry sisältöön

Päällystystöitä viikolla 33 valtatie 1:llä

Valtatie 1:n (E18) päällystettä uusittiin alkukesästä Helsingin suuntaan menevää ajorataa. Elokuun puolivälissä uusitaan Turun suuntaan menevää ajorataa välillä Tammisilta - Hepojoki.

Asvaltointikoneita uutta päällystettä asentamassa.

Kuva: Varsinais-Suomen ELY

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa päällystystyöt jatkuvat vilkkaana. Töitä on käynnissä useissa eri kohteissa Turussa, Paimiossa, Salossa ja Porissa. Päällystyskalusto palaa myös valtatie 1:lle (E18) Paimioon, missä aikaisemmin keväällä päällystettiin jo Helsingin suuntaan vievän ajoradan toista kaistaa.

Päällystyskalusto palaa valtatie 1:lle Paimioon

Valtatie 1:n päällystyksistä Paimion kohdalla tiedotettiin aikaisemmin keväällä, jolloin Helsingin suuntaan vievälle ajoradalle saatiinkin uutta päällystettä. Kummastusta on kuitenkin aiheuttanut, miksi Turun suuntaan johtavaa ajorataa ei päällystetty, vaikka näin aikaisemmassa keväällä julkaistussa tiedotteessa mainittiin.

Varsinais-Suomen ELY-keskus tiedottaa, että Valtatie 1:n päällystyskohteella työmenetelmänä käytetään remix-menetelmää, jossa vanha vaurioitunut päällyste kuumennetaan, jyrsitään irti ja sekoitetaan paikan päällä uuden asfalttimassan kanssa ja levitetään takaisin tielle. Työmenetelmä vaatii erityisesti siihen soveltuvaa ja tarkoituksenmukaista kalustoa. Päällystystöitä ja myös remix-töitä on tänä vuonna koko maan mittakaavassa runsaasti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että remix-töihin tarkoitettu kalusto on täystyöllistettynä koko kauden.

Erityisen kaluston lisäksi remix-työt ovat riippuvaisia asfalttimassan saannista eri koneasemilta, jolloin myös koneasemien kapasiteetti ja massan saatavuus määrittävät työn aikataulutusta. Töiden aikataulutus vaatii tarkkaa työsuunnittelua, kun töitä tehdään kautta maan ja monen asfalttiaseman alaisuudessa. Näihin aikatauluihin ei juuri ole mahdollista tulla viivästyksiä. Näin kävi kuitenkin aikaisemmin keväällä, jolloin takatalvi aiheutti töihin parin päivän seisakin, ja Turun suuntaan johtava ajorata jäi vaille uutta päällystettä, kun koneet jouduttiin suunnitellun mukaisesti siirtämään toisen asfalttiaseman alaisuuteen.

Nyt päällystyskalusto on kuitenkin palaamassa takaisin Varsinais-Suomeen, ja valtatie 1 saa uutta pintaa myös Turun suunnan ajoradan osalta.

Työnaikaiset liikennejärjestelyt

Työt ajoittuvat pääosin päivä- ja ilta-aikaan.

Töiden aikana ajoradan toinen ajokaista joudutaan sulkemaan liikenteeltä, ja liikenteen käytössä on yksi ajokaista. Liikenne pysäytetään työkohteissa kummastakin suunnasta vuorotellen. Liikenteenohjaus on hoidettu osassa kohteita saattoautolla. Valtatie 1:llä on käytössä toinen ajokaista työkohteen ohi.

Työmaiden kohdalla on alennettu nopeusrajoitus. Tietyömaan kohdalla on tärkeää noudattaa alennettua nopeusrajoitusta ja erityistä varovaisuutta, sillä kyse on tielläliikkujien lisäksi myös työmaalla työskentelevien turvallisuudesta.

Matkantekoon ja mahdollisiin viivästyksiin on hyvä varata riittävästi aikaa.

Suunniteltuihin aikatauluihin voi tulla muutoksia muun muassa sään tai esimerkiksi kalustorikkojen vuoksi.

Lisätietoja

Varsinais-Suomen ELY-keskus: päällysteinsinööri Tero Ahokas, p. 0295 022 777 ja tienpidon asiantuntija Hanna Skants, p. 0295 022 824
Peab Industri Oy: projektipäällikkö Juha Seppä, p. 040 722 1799
Peab Industri Oy: projektipäällikkö Miska Hänninen, p. 050 5948954 (kantatie 41)
Asfalttikallio Oy: työpäällikkö Ville-Veikko Jäppilä, p. 040 587 4261 (E18)