Siirry sisältöön

Uuteen potilastietojärjestelmään vaihtaminen aiheuttaa katkon sähköiseen ajanvaraukseen 10. helmikuuta alkaen

Paimion, Sauvon ja Kaarinan sote-keskuksissa otetaan käyttöön Varhan uusi yhteinen potilastietojärjestelmä viikolla 10 eli 3. - 7.3.2025. Vaihdoksen takia nykyinen sähköinen ajanvaraus suljetaan jo maanantaina 10. helmikuuta.

Varhan logo, jossa sydämenmuotoisessa kuvakollaasissa 8 henkilökuvaa työntekijöistä.

Muutos hidastaa toimintaa tilapäisesti helmikuun alusta maaliskuun loppuun ja kiireettömän hoidon saatavuus on hetkellisesti normaalia huonompi.

Varhan tavoitteena on, että uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto vaikuttaisi mahdollisimman vähän asiakkaiden ja potilaiden saamaan palveluun.

Potilastietojärjestelmän muutos voi hidastaa myös esim. reseptien uusimista, joten asiakkaiden toivotaan uusivan tarvittavat reseptit hyvissä ajoin ennen potilastietojärjestelmän vaihtumista.

Reseptit voi uusia tuttuun tapaan Omakannan tai terveyskeskuksen hoidon tarpeen arvioinnin kautta. Myös laboratoriotulosten ja röntgenkuvien vastaukset ovat nähtävissä Omakannassa.

Varha suosittelee, että kiireettömät ajanvarausasiat hoidetaan vasta maalis-huhtikuun vaihteessa, jos mahdollista. Kiireellisissä asioissa toivotaan yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse.

Lisätietoja uudistuksesta

Potilastietojärjestelmä Pegasos-Omni360 otetaan Varhassa käyttöön alue kerrallaan syksystä 2024 alkaen. Varhan alueella yhden potilastietojärjestelmän on tavoitteena olla käytössä vuoden 2025 aikana.

Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisellä helpotetaan tiedonkulkua ja työn tekemistä Varhan alueen sote-palveluissa. Yhtenäiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät mahdollistavat tehokkaamman asiakasohjauksen. Lisäksi sote-palveluja käyttävät kansalaiset saavat paremman ja yksinkertaisemman asiointikokemuksen