Siirry sisältöön

Oppimisen ja opiskelun tuki

  • Opiskelijalla on oikeus saada tukea oppimiseen ja opiskeluun. Opiskelija voi hakeutua itsenäisesti tai hänet voidaan ohjata tukitoimien pariin. Ensisijainen tukitoimi on aina aineenopettajan antama tukiopetus. Aineenopettaja voi tarvittaessa konsultoida erityisopettajaa. Jos aineenopettajan tuki ei ole riittävää, voidaan opiskelija ohjata erityisopetukseen. Opiskelija voi halutessaan myös itse olla suoraan yhteydessä erityisopettajaan.

    Paimion lukiossa on käytössä mm. seuraavia tukimuotoja:

    • Eriyttäminen
    • Kielitietoinen opetus 
    • Aineenopettajan antama tukiopetus 
    • Opiskelutekniikan ohjaus 
    • Ryhmänohjaajan tuki 
    • Opiskeluhuollon tuki 
    • Apuvälineet (äänikirjat ja lukuviivaimet, keskittymisen apuvälineet) 
    • Erityiset koejärjestelyt (lisäaika, erillinen koetila, pilkotut kokeet) 
    • Opiskelun ohjaus 
    • Opinto-ohjaus 
    • Erityisopetus 
    • Pienryhmämuotoiset tukimuodot (matikkapaja, opiskelutaitoryhmät,..)
  • Ensisijainen opiskelun tuen muoto on aineenopettajan oppitunneilla antama tuki. Tuki voi olla: 

    • Oppitunnin strukturointia, jolloin oppitunnin rakenne ja kulku tehdään jokaiselle opiskelijalle näkyväksi 
    • Eriyttämistä, jolloin opiskelija saa omiin tarpeisiinsa vastaavia sisältöjä ja tehtäviä 
    • Oppitunneilla tapahtuvaa opiskelutaitojen ohjaamista (kuten lukutekniikka, esseevastaustekniikka) 
    • Istumapaikkaan liittyviä ratkaisuja 
    • Kielitietoista opetusta, jolloin opiskelijan huomio kiinnitetään sanaston ja kielen rakenteen hallintaan oppiaineen sisällön oppimisen ohella 
    • Opiskelijan ohjaamista esim. keskittymisen apuvälineiden tai äänikirjojen käyttöön tai oppitunnilla työskentelyn ohjaamista 
    • Erityisjärjestelyitä koetilanteissa, kuten pidennetty koeaika tai pienryhmätila (vaatii asiantuntijalausunnon) 

     

    Lisäksi aineenopettajat antavat tukiopetusta. Tukiopetus voi kohdistua oppiainekohtaiseen opiskelutekniikkaan tai oppiaineen sisältöihin. 

    Aineenopettaja, opinto-ohjaaja ja erityisopettaja osallistuvat tarvittaessa ryhmänohjaajan koolle kutsumaan, yksittäistä opiskelijaa koskevaan pedagogiseen palaveriin. Palaverissa suunnitellaan, arvioidaan ja kehitetään yksilöllistä pedagogista tukea. Opiskelija ja tarvittaessa huoltaja kutsutaan mukaan tapaamiseen. Ryhmän jäsenet tekevät tukeen liittyvää työnjakoa ja sopivat tarvittavista seurannoista.  Pedagoginen palaveri ei edellytä virallisen muistion laadintaa. Tarvittaessa opiskelija ohjataan opiskeluhuollon palveluiden piiriin tai sovitaan yksilöllisen moniammatillisen opiskelijahuoltoryhmän (MAR-palaverin) kokoamisesta. 

  • Vastuutaulukko 

    Vastuualue  Vastuuhenkilö  Ajankohta 
    Opiskelijan perusopetuksessa tehtyjen pedagogisten asiakirjojen, psykologin tutkimusten yms. toimittaminen lukiolle  Huoltaja  1. lukuvuosi, syksy 

    Heti lukio-opintojen alussa 

    Tuen tarpeista keskusteleminen ryhmänohjaajan ja erityisopettajan kanssa  Opiskelija  1. lukuvuosi, syksy 

    Heti lukio-opintojen alussa 

     

    Tukitoimien pyytäminen  Opiskelija  Heti tuen tarpeen ilmetessä 
    Pidennetyn opiskelusuunnitelman laatiminen opinto-ohjaajan kanssa  Opiskelija  1. lukuvuosi, syksy 

    Heti lukio-opintojen alussa 

    TAI 

    Myöhemmin tarpeen ilmetessä 

     

    Nivelvaiheen tiedonsiirto (opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto) perusopetuksesta  Opinto-ohjaaja 

    Erityisopettaja 

    (tieto siirretään ryhmänohjaajille) 

    1. lukuvuosi, syksy 

    Heti lukio-opintojen alussa 

     

     

    Ryhmänohjaajan aloitushaastattelu  Ryhmänohjaaja  1. syyslukukausi 

     

    Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma  Opiskelija 

    Opinto-ohjaaja 

    1. lukuvuosi, syksy  

    Päivitetään opintojen aikana 

    Lukiseulan teettäminen  Erityisopettaja  1. jakso 
    Yksilölliset lukitestaukset  Opiskelijan pyynnöstä erityisopettaja  Tarpeen ilmetessä 
    Lukion oppimisen tuki –lomakkeen kirjaukset  Opiskelijan pyynnöstä erityisopettaja 

    + aineenopettaja 

     

    Heti tuen tarpeen ilmetessä 
    Poissaolojen seuranta  Huoltaja on vastuussa oppivelvollisuusikäisen koulunkäynnistä 

    Opiskelija 

    Ryhmänohjaaja 

    Jatkuvasti opintojen aikana 
    Opintosuoritusten seuranta 

     

     

     

     

    Huoltaja on vastuussa oppivelvollisuusikäisen opintojen etenemisestä 

    Opiskelija 

    Ryhmänohjaaja 

    Jatkuvasti opintojen aikana 

     

    MAR-kokouksen koollekutsuminen  Ryhmänohjaaja
     
    Tarpeen ilmetessä 
    Tuen tarpeen havainnointi  Aineenopettaja  Jatkuvasti opintojen aikana 
    Yksilöllisten tukijärjestelyiden toteuttaminen  Aineenopettaja  Jatkuvasti opintojen aikana 

     

    Erityisjärjestelyiden hakeminen ylioppilastutkinnon kokeisiin  Opiskelija  Hyvissä ajoin ennen tutkinnon aloittamista, vähintään puoli vuotta ennen kirjoitusten alkua 
  • Lukiolaisella on oikeus saada erityisopetusta. Lukiossa erityisopetukseen sisältyy opiskelutekniikoiden ja –strategioiden harjoittelu, elämän- ja ajanhallintaan liittyvissä asioissa opastaminen sekä keskittymisen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteisiin liittyvä tukikeinojen pohdinta yhdessä opiskelijan kanssa. Tarvittaessa erityisopettaja ohjaa opiskelijan opiskeluhuollon palveluiden piiriin. 

    Tukea voidaan toteuttaa yksilö- ja pienryhmämuotoisena sekä samanaikaisopetuksena eri oppiaineiden oppitunneilla. Lisäksi aineenopettajilla on mahdollisuus konsultoida erityisopettajaa opiskelijan tai opiskeluryhmä tarpeissa.  

    Erityisopettaja voi tehdä opiskelijalle yksilöllisen lukitestauksen, jos lukiseula, opettajan havainnot tai opiskelijan oma kokemus antavat viitteitä lukitestauksen tarpeellisuudesta. 

    Erityisopettaja kirjaa opiskelijan pyynnöstä opiskelijan tuen tarpeet ja tarvittavat tukitoimet Wilmaan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan. Lomaketta tarvitaan mm. tuen toteuttamiseksi oppitunneilla sekä ylioppilastutkintolautakunnalle tehtävissä erityisjärjestelyhakemuksissa. Lomakkeen tietoja on mahdollista muokata opintojen edetessä. Aineenopettaja saa tiedon tehdystä tuen suunnitelmasta Wilman kautta, kun opiskelija osallistuu sen oppiaineen opintojaksolle, johon tuen suunnitelma on kirjattu. Aineenopettaja toteuttaa suunnitelmaa omassa oppiaineessaan.  Opiskelija on kuitenkin itse aina vastuussa siitä, että aineenopettajalla on riittävät tiedot opiskelijan tuen tarpeesta.

    Ylioppilastutkintolautakunnalle lähetettävät erityisjärjestelyhakemukset tehdään erityisopettajan kanssa.  

    Lukiossa annettava oppimisen ja opiskelun tuki perustuu opiskelijan suostumukseen.

  • Lukion aloittavat opiskelijat osallistuvat ensimmäisessä jaksossa TVT1-opintojaksolle, joka on opintoihin orientoiva opintojakso. Opintojakso sisältää: 

    • Aineenopettajan pitämät opiskelutekniikkatunnit 
    • Aineenopettajan pitämän TVT-osuuden (taulukkolaskenta, abitti, jne.) 
    • Erityisopettajan pitämän opiskelutaito-ohjauksen sekä lukiseulan 
    • Opiskeluhuoltohenkilöstön (kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja) oppitunnit kullekin ryhmälle 
    • Opiskelijatutoreiden toteuttamaa ryhmäytymistoimintaa 
  • Yksilökohtainen opiskeluhuolto perustuu vapaaehtoisuuteen ja edellyttää oppilaan tai tarvittaessa huoltajan suostumusta. Suostumus tarvitaan myös monialaisen asiantuntijaryhmän kokoamiseen (MAR). Monialainen asiantuntijaryhmä koostuu vähintään näistä henkilöistä: opiskelija, opetushenkilöstön jäsen ja opiskelijahuollon jäsen (kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori tai koulupsykologi). 

    Monialainen asiantuntijaryhmä kootaan yksittäisen opiskelijan tuen tarpeen selvittämiseksi ja opiskeluhuollon palveluiden järjestämiseksi. Ryhmän kokoaa se opetushenkilöstön tai opiskeluhuollon palveluiden edustaja, jolle asia työtehtävien perusteella kuuluu (tyypillisimmin ryhmänohjaaja). Ryhmän nimeämisen ja muodostamisen jälkeen sen jäsenillä on oikeus keskustella keskenään oppilaan monialaisen tuen järjestämisestä. Oikeus päättyy, kun monialaisen asiantuntijaryhmän työskentely päätetään. Monialaisen yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutumista ohjaa oppilas- ja opiskelijahuoltolaki. 

    Ryhmän monialainen kokoonpano perustuu tapauskohtaiseen harkintaan ja käsiteltävään asiaan. 

    Ryhmänohjaaja, toimi näin, kun tulee tarve MAR-kokoukselle: 

    1. Pyydä opiskelijalta suostumus ryhmän kokoonpanosta. 
    2. Kutsu ryhmä koolle. Tee kalenterivaraus kaikille ryhmään kutsutuille ammattilaisille. 
    3. Sopikaa, kuka toimii kokouksen puheenjohtajana. 
    4. Ryhmänohjaaja toimii MAR-ryhmän vastuuhenkilönä, joka vastaa oppilaan yksilöllisen opiskeluhuoltokertomuksen kirjaamisesta Wilmaan ja kutsuu ryhmän tarvittaessa jatkossa koolle. 
    5. Huolehdi, että kokouksessa sovitaan selkeät toimenpiteet ja vastuualueet. 
    6. Sovi seurantakokous, jolloin käytte läpi toteutuneet toimenpiteet, niiden vaikutukset ja jatkotoimenpiteet. Jos kokouksessa päätettiin, että asia on tullut päätökseen eikä seurantakokousta enää tarvita, kirjataan asia muistioon. 

    Lisätietoja löydät Paimion kaupungin opiskeluhuoltosuunnitelmasta (linkki täällä).