Rådgivning och handledning i arbetssökningen
Som arbetssökande får du rådgivning och stöd för att hitta jobb som matchar din kompetens.
Denna tjänst är tillgänglig från och med 1.1.2025.
Du får rådgivning och handledning i arbetssökningen när du anmäler dig som arbetssökande hos arbetskraftstjänsterna i din region. Som arbetssökande kan du ansöka om arbetslöshetsförmån hos FPA eller din arbetslöshetskassa. Arbetskraftsmyndigheten ger ett utlåtande i ärendet till FPA eller arbetslöshetskassan.
Arbetskraftsmyndigheten ger dig råd och handledning i att söka arbete och välja rätt tjänster. Din sysselsättning stöds genom en inledande intervju, en sysselsättningsplan och jobbsökningssamtal.
När du har anmält dig som arbetssökande ordnar arbetskraftsmyndigheten en inledande intervju för dig inom fem vardagar. Under intervjun funderar du tillsammans med en expert på hurdana arbetsplatser du kan söka eller om du behöver skaffa utbildning eller byta bransch. Arbetskraftsmyndigheten gör också upp en sysselsättningsplan tillsammans med dig.
Under jobbsökningssamtalen är du regelbundet i kontakt med arbetskraftsmyndigheten i din region. Mellan samtalen söker du arbete självständigt eller deltar i sysselsättningsfrämjande tjänster i enlighet med sysselsättningsplanen.
Gör så här
Om du har en finländsk personbeteckning och möjlighet att identifiera dig elektroniskt ska du inleda din arbetssökning i e-tjänsten.
Om du inte har en finländsk personbeteckning eller inte kan använda webbtjänsten ska du kontakta arbetskraftstjänsterna i din region.
För vem och på vilka villkor
För att anmäla sig som arbetssökande på nätet krävs stark autentisering, dvs. nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort. Du behöver en finländsk personbeteckning för att använda webbtjänsten.
Om du inte är finsk medborgare måste du ha ett giltigt uppehållstillstånd och rätt att arbeta i Finland.